Divendres, 15 De Desembre De 2017

17/07/2013

Un nou rellotge solar al municipi

Situat a la façana de Casa Magarola de Sedó, el seu propietari ens explica el procés

Un nou rellotge solar al poble de Sedó, a la Casa Magarola

Després d'innombrables peripècies s'ha pogut col·locar el rellotge a la façana sud de la Cal Magarola. Amb això han acabat anys de desitjos, recerques i pesquises, atès que el fet que casa nostra estigui situada en un petit poble de la Segarra que amb prou feines té 100 habitants, ha dificultat la solució d'aquesta vella aspiració. La utilització d'internet ens va permetre anar realitzant cerques fins a trobar la Societat Catalana de Gnomònica, i a través d'ella al Mestre quadranter Nasi Vilà que ha realitzat els càlculs precisos per al traçat en la ubicació exacta de la nostra casa.

Posteriorment la nostra amiga i artista Roser Sales Noguera assumiria la tasca de realitzar físicament, dibuixar i dissenyar el rellotge, que s'ha realitzat sobre una planxa de ferro de 3 mil·límetres d'espessor i 150 per 112 mil·límetres de superfície, utilitzant les tècniques tradicionals del gravat obert al burí o talla dolça i a l'àcid.

Finalment, hi ha hagut la dificultat de poder col·locar-ho donada l'altitud d'11 metres en la façana i la falta d'altura del portal d'accés al nostre carrer. Sort hem tingut de l'agudesa i gran perícia dels responsables d'aquesta tasca, el meu gendre i el xofer de la grua telescòpica giratòria amb cabrestant i cistella, desmuntant el sobrant en la part superior i buidant daire les rodes.

El resultat és un preciós rellotge de sol en el qual coexisteixen a més del traçat normal de les hores de 30 en 30 minuts, els solsticis d'hivern i d'estiu al costat de lequinocci de primavera i tardor, així com lanalema dels dies de l'any, tot això en un bell context en el qual la ciència i l'art s'uneixen per bé i gaudi de tots nosaltres.

Com a colofó, mostrar el plaer de la nostra família per haver pogut portar a la pràctica un desig tan llargament somiat. Esperem que el resultat final sigui del gust de tots aquells que s'apropin bé no més a contemplar-ho o al fet que compleixi la seva funció d'indicar-nos l'hora solar real en què vivim.

Amb els nostres millors desitjos:

Informació i imatges:
Ernest Mª Núñez Gómez de León
Carrer de Baix 18 (Cal Magarola)
25212 Sedó